18.12.13

Kawan Kita

Kawan masa senang atau kawan masa susah?

Ada pepatah menyatakan, 'Kawan ketawa  senang di cari, kawan menangis sukar  didapati'.  Saya ingin tukar sedikit menjadi "Kawan ketawa datang sendiri, kawan menangis menghilang diri".

Ia seakan menjadi lumrah alam.  Dalam waktu-waktu tertentu semasa kita senang sedikit, ramailah yang datang, bertanya khabar, ajak minum, menjemput ke majlis-majlis mereka dan sebagainya.  Kita dilayan seperti  sahabat baik dan saudara rapat mereka.

Tetapi sebaliknya, semasa kita dalam kepayahan, mereka hilang entah ke mana.  Walhal, pada ketika itulah kita memerlukan bantuan, ketika itulah kita perlukan sokongan dan ketika itulah kita mencari makna persahabatan dan saudara yang sebenar.

Apa kata mulai sekarang, kita tukar paradigma ini. 

Anda kawan yang bagaimana? (Gambar Hiasan)
 
Cari dan kunjungi rakan-rakan dan saudara mara kita yang kita tahu sedang berada dalam keadaan sukar.  Jika tidak dapat membantu dari  segi wang ringgit dan barangan keperluan sekalipun, memadailah dengan kunjungan kita kepada mereka.  Sokongan kita kepada mereka. Tentu mereka gembira.  Dalam saat-saat sukar, ada juga yang menyantuni.

Mungkin satu hari nanti pepatah diatas tidak berguna lagi, bila "kawan susah dan senang sentiasa berada di sekeliling dan di hati kita."
 
 

No comments: